The Lovely Bones

W ubiegłym roku reżyserzy prześcigali się w używaniu efektów specjalnych i naprawdę niewielu z nich się to udało. W ubiegłym roku również powstało niewiele dobrych filmów… Nostalgię anioła ciężko nazwać sukcesem zarówno pod względem fabuły jak i wizualnym pomimo tego, że Peter Jackson włożył sporo udziwnień w ten projekt co momentami jest nudnawe aczkolwiek to jest jeden z tych filmów, które mają to ”coś” w sobie. Oglądając trailer pomyślałam ”Wow! Muszę na to pójść obowiązkowo!” ( i tak nie poszłam, bo zapomniałam), ale kiedy w końcu dostąpiłam zaszczytu oglądnięcia całego filmu z małym żalem stwierdziłam, że nie tak się umawiałam z Peterem, bo przecież miało być więcej grozy, intrygi oraz enigmatyczności, a tutaj wszystko dostałam wyłożone jak na tacy. Nawet czarny charakter z wielkim potencjałem psychopatycznym grany przez genialnego Stanleya Tuccizostał okrojony i nie mógł pokazać się w pełnej krasie co skutkowało małym napięciem i poczuciem strachu u widza, za małym jeśli chodzi o mnie. Sama historia jest oczywiście wstrząsająca, bo już na początku dowiadujemy się, że główna bohaterka nie żyje gdy wypowiada słowa –„Miałam czternaście lat, gdy zostałam zamordowana” . Widzimy jak ta dziewczyna powoli wkracza w dojrzały świat, jak snuje marzenia i nadzieje względem pewnego chłopaka ze szkoły oraz widzimy jak w okrutny sposób zostaje ona pozbawiona szansy na normalne życie, a raczej gównie szansy na życie… Po śmieci Susie obserwuje z nieba(?) wszystkich swoich bliskich jak i swojego oprawcę,  sąsiada-pedofila. Tutaj zaczyna się mdła część filmu gdy widzimy wizje nieba, których sam Hendrix na haju lepiej by nie wymyślił. Niektóre sceny są zbyt naciągane i nie mają związku z fabułą, ale ok przymknę na to oko i idziemy dalej. A dalej co mamy? Otóż ku uldze widza akcja wraca do ziemskiej teraźniejszości gdzie widać rozpacz oraz nadzieję rodziców, kolejne planowanie sąsiada-pedofila, smutek chłopaka oraz nieefektywne prowadzenie śledztwa przez ciapowatych śledczych. Susie widzi również kryzys w swojej familii, któremu nie może zaradzić i z bólem musi oglądać żałosne sceny gdy ojciec z bezradności niszczy wszystkie statki w butelkach, które zrobił wspólnie z córką co odbija się również w jej niebie(?) tworząc dosyć smutną i dramatyczną scenę, matka wkrótce wyjeżdża na jakiś czas by odpocząć od przykrych wspomnień, a siostra wciąż poszukuje jakiegoś tropu prowadzącego do mordercy (zresztą jej się to udaje). Dziewczyna w drugim świecie spotyka kolejne ofiary naszego sąsiada-pedofila i każda z historii jest równie wstrząsająca jak jej własna. W sumie zakończenie jest dosyć banalne bo po części jest happy end ale jednak pozostaje pewien niedosyt gdy ciało panny Salmon zostaje raz na zawsze ukryte w czeluściach ziemi, a wszyscy wracają bo długim czasie do normalnego życia. Jak tytuł wskazuje film jest nostalgiczny i gdy się go ogląda wpada się w pewien stan melancholii i skupienia mając nadzieję, że jednak uda się tej dziewczynce. Szkoda, że film pokazuje jak fajnie jest w niebie i daje złudną nadzieję na szczęśliwe zakończenie, bo ludzie powinni działać zamiast czekać na happy end i zasmucająca jest spadająca forma mojego reżysera od mistrzowskiego ‚Władcy Pierścieni”. Upodobałam sobie jednak ten film z różnych względów, bo zarówno ten kolorowy świat i wspaniałe nawiązanie do lat 70. są w pewien sposób magiczne jak i również muzyka będąca mistrzowska momentami (”Alice” – Cocteau Twins & Dead Can Dance) nadaje klimat całości, a i  fabuła jest po części mi bliska. Wzruszający jak się przekonałam jest nie tylko dla mnie i mimo nudnawych momentów polecam każdemu kinomaniakowi.

Trailer:

Palebride

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Film i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „The Lovely Bones

  1. kamilooos pisze:

    nooo. dobry film.podpisuje się pod wszystkim co napisałaś. ;D

Skomentuj

